Επιλέξτε τη γλώσσα σας

Η θρησκεία του Επίκουρου – Μέρος Β

Διάγραμμα πολιτικής ιστορίας – Μέρος Δ

Η Ἐριφύλη τοῦ Λἐτσε

Η ιδιαιτερότητα της αρχαίας ελληνικής θρησκείας

Το τέλος της Ελληνικής πόλης – Μέρος Β

Η κόρη τῆς Νιόβης - Ἕνα ἑλληνικὸ γλυπτὸ στὸ Μουσεῖο τῶν Θερμῶν

Αρχαίος κοσμολογισμός και χριστιανική πνευματοκρατία – Μέρος Α

Ἡ ἀρχαία ἑλληνική δημοκρατία καί ἡ σημασία της γιά μᾶς σήμερα – Μέρος Γ’

Η Ἠγησῷ στὸν Κεραμεικὸ

Ἐπίσημη καὶ λαϊκὴ θρησκεία - Μέρος Β

Η γυναίκα στην ομηρική κοινωνία - Μέρος Δ

Βίοι ἀγαλμάτων

Η Λέξη Ώρα

Η γυναίκα στην ομηρική κοινωνία - Μέρος Γ

Ἡ ζωὴ τῶν ἀγαλμάτων: ὀφθαλμαπάτη, βίος, ἐνέργεια

Νόμος των Ιλιέων για την προστασία της δημοκρατίας από τον κίντυνο ολιγαρχίας ή ...

Οι "Ώραι"

Η γυναίκα στην ομηρική κοινωνία - Μέρος Β

Ἕνας πολιτισμὸς ἀγαλμάτων

Εστία

Μαΐου 06, 2024

Διακοσμητικὴ καὶ λειτουργικῆ ἰδιότητα τῶν τοιχογραφιῶν

Οὶ μυκηναϊκὲς τοιχογραφίες ἔχουν χρώματα ζωηρὰ χωρὶς διαβαθμίσεις καὶ φωτοσκιάσεις. Οἱ μορφὲς ἔχουν σαφήνεια καὶ σωστὲς ἀναλογίες παρ᾿ ὅλη τὴ στατικότητα καὶ τὴν ἀκαμψία τους. Οἱ γραμμὲς εἶναι συχνὰ σκληρές. Τὰ περιγράμματα τῶν μορφῶν εἶναι καθαρά, πολλὲς φορὲς ἕντονα. Τὸ «χέρι» τῶν ζωγράφων ὄμως εἶναι σίγουρο. Αἰσθανόμαστε ὅτι ἔχουν μεγάλη πείρα καὶ ὅτι συνεχίζουν μία μακραίωνη παράδοση. Οἱ Μυκηναῖοι ζωγράφοι εἶναι ἀπὸ τὴ φύση τους συντηρητικοί- λιγότερο ἐπινοοῦν καὶ περισσότερο ἀντιγράφουν᾿ εἶναι ὀπτικοὶ τύποι, ταξιδεύουν πολὺ καὶ ἀποτυπώνουν στὴ μνήμη τους ἔντονα τὶς ἐντυπώσεις τους. Ἀπὸ…
Φεβρουαρίου 05, 2024

Ιστορία των Αισθητικών Θεωριών – Πρώτες Σκέψεις – Μέρος Γ

Δεν υπάρχει λόγος να αμφιβάλλουμε ότι ο ίδιος ο Πυθαγόρας έκανε την εμπειρική ανακάλυψη της σχέσης ανάμεσα στα μήκη των τεντωμένων χορδών και το ύψος του ήχου που παράγουν ή, με άλλα λόγια, ανάμεσα στους λόγους των μηκών και στα αντίστοιχα διαστήματα — λ.χ., 1:2 ή οκτάβα, 2:3 ή πέμπτη, 3:4 ή τετάρτη. Η ιδέα ότι οι ποιοτικές διαφορές μπορεί να εξαρτώνται και, σε τελευταία ανάλυση, να ελέγχονται από τον μαθηματικό λόγο, ήταν μία βαθιά αποκάλυψη για τους πυθαγορείους. Το διάστημα της οκτάβας (Το ελληνικό του όνομα ήταν «αρμονία») θεωρή­θηκε ιδιαίτερα θεμελιακό γιατί περιείχε μέσα του την…
Φεβρουαρίου 02, 2024

Η Πρωτοαττική κεραμική - Πρώιμη ελληνική ζωγραφική (7ος-6ος αι. π.Χ.) - Μέρος Γ

Η Πρωτοαττική κεραμική είναι η απάντηση της Αττικής στην Πρωτοκορινθιακή της Κορίνθου: διανύει το χρονικό διάστημα μεταξύ περ. του 700 έως περ. το 630 π.Χ., ωστόσο δεν γνώρισε αντίστοιχη γεωγραφική διασπορά με την Πρωτοκορινθιακή, λόγω της κατά πολύ μεγαλύτερης, τότε, εμπορικής δύναμης της Κορίνθου. Ο λεγόμενος Αμφορέας του Πολυφήμου προέρχεται από την περίοδο που ορίζεται ως «Μέση Πρωτοαττική» και εμφανίζει σημαντικές ζωγραφικές ποιότητες, καθώς και κάποια πειραματική διάθεση: στον λαιμό, οι μορφές του Πολυφήμου και των συντρόφων του Οδυσσέα αποδίδονται με σκιαγραφία, ενώ ο ίδιος ο Οδυσσέας…

Απριλίου 22, 2024

Οι Θησαυροί της Κωνσταντινούπολης – Μέρος Δ

Κατά το σύντομο διάστημα της επαναφοράς της ειδωλολατρίας από τον Ιουλιανό τον Παραβάτη ή Φιλόσοφο, πολλά ειδωλολατρικά ιερά αποκαταστάθηκαν, ανάμεσά τους και το μαν­τείο του Απόλλωνα στα Δίδυμα και το ιερό της Δήμητρας στην Ελευσίνα. το δεύτερο, όμως, καταστράφηκε τελικά λίγο αργότερα, πιθανότατα από τον Γότθο Αλάριχο, που εισέδυσε βαθιά στην Ελλάδα προτού τον απωθήσει ο στρατηγός Στηλίχων. Αλλά ο Στηλίχων δεν μπόρεσε να σώσει την Αθήνα, όπου, κατά τον Ζώσιμο, παρουσιάστηκαν οι μορφές της θεάς Αθηνάς και του Αχιλλέα πάνω στις επάλξεις της Ακρόπολης, για να την υπερασπίσουν από τους Γότθους.…
Απριλίου 14, 2024

Πίσω είναι χτισμένη στοά με ζωγραφισμένους τους ονομαζόμενους δώδεκα θεούς...

"…Πίσω είναι χτισμένη στοά με ζωγραφισμένους τους ονομαζόμενους δώδεκα θεούς. Στον απέναντι τοίχο βλέπεις ζωγραφισμένο τον Θησέα, τη Δημοκρατία και τον Δήμο. Η ζωγραφιά δηλώνει ότι ο Θησέας θέσπισε ίσα πολιτικά δικαιώματα στους Αθηναίους. Είναι γνωστή στους πολλούς η άποψη πως ο Θησέας είχε παραδώσει την εξουσία στον δήμο και πως ο λαός κυβερνιόταν δημοκρατικά, ώσπου ο Πεισίστρατος, αφού επαναστάτησε, έγινε τύραννος. Πολλοί λένε και άλλα που δεν είναι αληθινά, επειδή δεν γνωρίζουν την ιστορία, αλλά πιστεύουν και θεωρούν ακριβή όσα άκουσαν στα παιδικά τους χρόνια στους χορικούς και τραγικούς…
Απριλίου 01, 2024

«Γυναίκες, οι αόρατες της ιστορίας» – Η αρχαιολόγος Εύη Πίνη μιλάει για τις γυναίκες της αρχαιότητας

Πόσο… αόρατες ήταν οι γυναίκες στην ελληνική αρχαιότητα; Υπήρχαν κοινωνίες στις οποίες η θέση τους ήταν πιο… ορατή; Ποια στερεότυπα είναι καιρός να καταρριφθούν; Η Εύη Πίνη, αρχαιολόγος και υπεύθυνη των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Πειραιώς και Νήσων, άνοιξε τον κύκλο διαλέξεων «Μουσειο-λόγιο», που διοργανώνει ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, με την ομιλία «Γυναίκες, οι αόρατες της ιστορίας» με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Γυναίκας, που ήταν στις αρχές Μαρτίου. «Επέλεξα την αρχαιότητα και επικεντρώθηκα στη ζωή των Αθηναίων και Σπαρτιατισσών κατά την κλασική περίοδο…

Μία είναι η Βασίλισσα και θα σέβεστε: Κλεοπάτρα. Η τελευταία Φαραώ της Αιγύπτου...
To πολυαναμενόμενο sequel για τη ζωή της βασίλισσας των βασιλισσών, είναι γεγονό...
Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την ιστορικό και αρχειονόμο Ελευθερία Δαλέζιου για...
Από πού πήρε το όνομά του το αεροδρόμιο της Ρόδου, γιατί από κάπου πρέπει να το...

Ιανουαρίου 30, 2024

Η νύμφη Καλυψώ

…. Τα συναρπαστικά γεγονότα της ζωής μας είναι ελάχιστα και σύντομα. Κατόπιν έρχεται η μακρά περίοδος της καθήλωσης σ’ έναν τόπο όπου η καθημερινότητα ελέγχει τις μέρες μας. Η καθήλωση όμως αυτή καθίσταται απαραίτητη γιατί παρέχει σταθερότητα και ανασύσταση δυνάμεων. Στον τόπο της ανάπαυσής μας έχουμε την λανθασμένη εντύπωση πως η ζωή μας πάει χαμένη κι επιθυμούμε να ξαναβρεθούμε σε δράση. Αυτή η «δράση» όμως μπορεί κάλλιστα να συνεχίζεται μέσα μας ενώ η κατάσταση της εξωτερικής καθημερινότητας μας παρέχει τις σταθερές συνθήκες που είναι απαραίτητες για την εξέλιξή μας. Παρ’ όλο που η εξέλιξη…
Ιανουαρίου 20, 2024

Οι Μοίρες - Το ξεκίνημα της ζωής - Δ’ Μέρος

κανένα σπίτι δεν είναι νοικοκυρεμένο δεν υπάρχει ευτυχία εάν η σύζυγος απουσιάζει και στην λατρεία των θεών – πρώτα εγώ αποφαίνομαι τον μεγαλύτερο ρόλο έχουμε στο μαντείο του Φοίβου γυναίκες προφητεύουν του Λοξία την θέληση και πάνω στα καθαγιασμένα της Δωδώνης βάθρα δίπλα στην ιερή βελανιδιά την θέληση του Δία οι γραιαί την δίδουν σε όλη την Ελλάδα Στις Μοίρες και στις Ανώνυμες Θεές στις ιερές τους τελετές δεν έχουν οι άντρες μέρος και ιερό κατέστη οι γυναίκες να άρχουν πάντα την φροντίδα των θεών δίκαια την έχουν Μελανίππη η σοφή
Ιανουαρίου 15, 2024

Η Πανδώρα ή η επινόηση της γυναίκας - Ο Κόσμος των Ανθρώπων - Μέρος Δ

Ο Προμηθέας ηττάται για άλλη μια φορά. Καταλαβαίνει αμέσως ότι το κακόμοιρο το ανθρώπινο γένος, που προσπά­θησε να προστατέψει, δεν πρόκειται να τη γλιτώσει. Όπως δη­λώνει το όνομά του, Προμηθέας είναι αυτός που αντιλαμβάνεται εκ των προτέρων, που προβλέπει, ενώ ο αδελφός του, ο Επιμηθέας, είναι αυτός που αντιλαμβάνεται εκ των υστέρων, επί, πολύ αργά, αυτός που τον εξαπατούν και απογοητεύεται, που δεν προβλέπει τις εξελίξεις. Ενώ η δική μας φύση, των υπόλοιπων θνητών, είναι προμηθεϊκή και επιμηθεϊκή συγχρόνως, προβλέπουμε, κάνουμε σχέδια και, πολύ συχνά, τα πράγματα εξελίσσονται διαφορετικά…

Μαΐου 07, 2024

Ό Ηρόδοτος για την τυραννία

έχω τη γνώμη πώς ένας από μας δεν πρέπει να γίνει μονάρχης· γιατί ούτε εεχάριστο είναι ούτε καλό— Μα και πώς θα μπορούσε νάναι πράμα καλοβαλμένο η μοναρχική εξουσία που μπορεί να χάνει αυτά που θέλει χωρίς να δίνει κανένα λόγο; και τον καλλίτερον από τους ανθρώπους που θα στεχόταν σ’ αύτή, θα μπορούσε να τον βγάλει από τη συνηθισμένη του νοοτροπία. Από το πλήθος τ’ αγαθά γεννιέται μέσα του η υπεροπτιχή αλαζονεία' κι’ όσο για το φθόνο, αυτός φυτρώνει πάντα στην ψυχή τού ανθρώπου. Έχοντας ο μονάρχης αυτά τα δυό ελαττώματα, έχει σύναμα κάθε κακία : Η ύπεροψία που τον γεμίζει τον παρακινεί σε…
Απριλίου 29, 2024

Η Πολιτική ως Αρχιτεκτονική της Κoινωνίας – (Αριστοτέλους Ηθικά Νικομάχεια, 1094a 18-b7, 1095a2-22)

Αν λοιπόν υπάρχει κάποιος σκοπός των πράξεων που τον θέλομε δι’ εαυτόν ενώ τους άλλους χάριν αυτού, και δεν τα επιδιώκομε όλα για κάτι άλλο (γιατί αυτό θα ήταν πρόβαση έπ’ άπειρον, ώστε η ψυχική τάση μας να είναι χωρίς αντικείμενο και μάταιη), φανερόν ότι αυτό θα είναι το αγαθό και το άριστο. Άραγε λοιπόν η γνώση αυτού έχει μεγάλη επιρροή και για τη ζωή, ώστε παρόμοια προς τοξότες με καθορισμένο στόχο να πετυχαίνομε πιο εύκολα ό,τι πρέπει; Αν είναι λοιπόν έτσι, ας προσπαθήσομε να συλλάβομε τυπολογικά την όποια του υπόσταση και σε ποιαν από τις επιστήμες ή τις δυνάμεις ανήκει. Αξίζει δε να…
Απριλίου 01, 2024

Σύγκριση Αθηναϊκής δημοκρατίας και νέων δημοκρατιών – Μέρος Β

Ο νεότερος δημοκρατικός διαλογισμός διατύπωσε από νωρίς το αίτημα των «δικαιωμάτων του ανθρώπου» βάσει της ιδέας ότι όλοι οι άνθρωποι είναι εκ φύσεως ίσοι. Η δημοκρατική Αθήνα αγνόησε αυτή την έννοια· και στην πράξη κατένειμε τα περισσότερα από αυτά τα δικαιώματα άνισα στις διάφορες κατηγορίες του πληθυσμού. Δηλαδή, σύμφωνα με τους νόμους που καθιερώθηκαν από τον Κλεισθένη και έπειτα, μερικά ανθρώπινα δικαιώματα επιφυλάσσονταν μόνο στους πολίτες, άλλα αναγνωρίζονταν στους ίδιους και στα μέλη των οικογενειών τους, άλλα επεκτείνονταν και στους μετοίκους. Ωστόσο, έστω και σε λίγες περιπτώσεις, η…

Media type
52:11
#21 - Βίος και Πολιτεία | Έρση Σωτηροπούλου
#21- Βίος και Πολιτεία με την συγγραφέα Έρση Σωτηροπούλου 00:00 Εισαγωγή 12:18 Η...
Media type
1:57
PAESTUM, SCOPERTI DUE NUOVI TEMPLI DEL PARCO ARCHEOLOGICO
Una campagna di scavo stratigrafico nella zona occidentale dell’antica città di...
Media type
10:01
Αιώνια Πέλλα
Η μικρού μήκους αρχαιολογική ταινία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Πέλλας, πραγματοποι...

Βρείτε μας στα social media

Contact us at info@hellenologio.gr - Privacy Policy